Tłuszcze w diecie i kuchni, których używać?

 

Tłuszcz jest nośnikiem smaku i ma swoje stałe miejsce w kuchni. Warto zadbać o to, by tłuszcze w diecie były stale obecne. A jak je wybierać?

Tłuszczami używanymi w kuchni są oleje, margaryny, masło oraz smalec. Według zaleceń żywieniowych, zdrowa dieta powinna dostarczać głównie tłuszcze zawierające korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w olejach i margarynach.

Tłuszcze do smarowania

Przygotowując kanapkę do smarowania warto sięgnąć po margarynę miękką kubkową.  Przy jej wyborze koniecznie należy przeczytać etykietę i wybrać tą o najniższej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują działania miażdżycorodne. Zdrowa dieta dla osób z wysokim cholesterolem powinna zawierać również sterole roślinne, w które wzbogacone są niektóre margaryny.

W ramach profilaktyki chorób układu krążenia do smarowania pieczywa nie poleca się masła i smalcu ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych.

Tłuszcze do smażenia

Do wysokich temperatur wspaniale nadają się oleje roślinne, ale tylko te o wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz odporności na wysokie temperatury, tzw. punkt topnienia powyżej 200 stopni. Takie właściwości wykazuje olej rzepakowy, rafinowana oliwa z oliwek, olej ryżowy, olej arachidowy oraz olej z pestek winogron. Wybieraj oleje rafinowane (tłoczone na gorąco), gdyż te tłoczone na zimno mają zdecydowanie niższą odporność na wysokie temperatury.

Do krótkotrwałego obsmażania często stosuje się masło, masło klarowane lub smalec. Nie są one jednak najlepszym wyborem, ponieważ są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, które niekorzystnie wpływają na gospodarkę lipidową w organizmie.

Tłuszcze do sałatek

Jako dodatek do sałatek i bazę dipów można wykorzystać wszystkie rodzaje olejów, zwłaszcza te tłoczone na zimno. Zawierają one naturalne przeciwutleniacze, witaminę E oraz niezmienione kwasy tłuszczowe. Olej można również potraktować jako przyprawę lub aromat, gdyż ich smak różni się w zależności od surowca pierwotnego. Oleje użyte na surowo to doskonałe źródło korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie z rodziny omega 3 i 6.

Tłuszcze do ciast

Do przygotowywania słodkich smakołyków polecane są wysokiej jakości margaryny miękkie w kubku lub kostce, które stanowią cenne źródło zalecanych tłuszczów nienasyconych. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu mogą wykorzystać margarynę ze sterolami, które nie tracą swoich właściwości również przy pieczeniu.