Sprawdzone sposoby na bolące stopy

 

Dobrze dobrane obuwie to podstawa, ale stopy przez cały dzień dźwigają nasz ciężar, warto o tym pamiętać i zafundować im trochę relaksu. Jak to zrobić? Nawet w ciągu dnia możemy poświęcić im kilka minut, czas na właściwą pielęgnację przychodzi wieczorem, a co kilka dni warto podarować stopom odrobinę zabiegowego luksusu – zabiegowego, ale możliwego do przeprowadzenia w domu.
Zacznijmy jednak od butów – czy umiemy je dobierać? Zdecydowanie nie, choć w pewnym wieku zazwyczaj idziemy po rozum do głowy i zamiast na modzie i wyglądzie skupiamy się na wygodzie. Warto pamiętać, że wygoda nie musi oznaczać konieczności noszenia nieestetycznych butów na niskim obcasie. Wygodne i ładne buty na pewno znajdziemy w którymś z licznych sklepów, poszukiwania wymagają jedynie odrobiny czasu i… pewnej bezkompromisowości: liczy się moda i wygoda – nie musimy z nich rezygnować.

Dobrze dobrane buty

Nie uciskają, nie uwierają, są miękkie, można w nich swobodnie poruszać palcami. Są przewiewne na tyle, że dociera do nich powietrze. Wygodne są wtedy, gdy ich nie czujemy na nodze. Buty zimowe oczywiście muszą nas chronić przed zimnem, a buty na wszystkie pory roku powinny nas stabilizować – ułatwiać, a nie utrudniać chodzenie. Nawet buty na wysokim obcasie można dobrać tak, by spełniały większość tych wymogów.

Jeśli chodzi o cholewkę zadbajmy o to, by nie zaburzała krążenia.

Na co dzień starajmy się nosić buty na obcasach o różnych wysokościach i o różnej formie obcasa. Szpilki nie są jedynym dostępnym rozwiązaniem – zostawmy je na specjalne okazje, albo .. nosząc na co dzień pozwalajmy stopom od czasu do czasu od nich odpocząć.

Ćwiczenia – najlepsze sposoby na bolące stopy

Ćwiczenia bardzo pomagają stopom. Jeśli wykonamy je przynajmniej raz dziennie stopy będą nam niezmiernie wdzięczne. Możemy w tym czasie czytać, oglądać telewizję, robić cokolwiek, przynajmniej w przypadku niektórych z proponowanych ćwiczeń. Oto one:

– Usiądź wygodnie, oprzyj stopę na palcach (na podłodze) a piętą wykonuj ruchy okrężne w kierunku do wewnątrz i na zewnątrz – ćwiczenie w każdym kierunku powtórz dziesięciokrotnie, a następnie oprzyj stopę na pięcie i wykonaj te same ruchy przednią częścią stopy. Prawda, że proste?

– Usiądź na niskim stołku i przyciągnij jedną stopę w kierunku tułowia. Rękoma (obydwiema) chwyć za końce stopy i potrząśnij nią kilka razy, zmień stopy i rozluźnij mięśnie. Prawda, że to jeszcze prostsze?

Czas na masaż

Masaż stóp powinien trwać około kilkunastu do dwudziestu kilku minut. Oczywiście najlepiej byłoby gdyby został zrobiony przez kogoś innego, ale samodzielnie też bez problemów można go wykonać. Jak to zrobić? Po kolei:

– Umyj nogi i po umyciu całe stopy posmaruj oliwką niekoniecznie oliwką do masażu.

– Obejmij stopę dłońmi, pokręć nią w kostce, a potem poszczyp lekko skórę z każdej strony stopy.

– Uchwyć kciukiem i palcem wskazującym duży palec, pokręć go w prawo i w lewo, po czym pociągnij. Zrób tak ze wszystkimi palcami.

– Obejmując duży paluch masuj go z każdej strony ruchami lekko okrężnymi, przesuwając się w stronę śródstopia, podobnie masuj pozostałe palce.

– Kciuki połóż na podeszwie stóp, pozostałymi palcami rąk obejmij stopy z wierzchu. Wykonując koliste ruchy kciukami masuj stopy w kierunku od palców ku pięcie.

– Na koniec pogłaszcz stopy, zetrzyj nadmiar oliwki (na przykład papierowym ręcznikiem) i wklep w stopy krem pielęgnacyjny. Koniecznie załóż luźne skarpety – najlepiej jeśli będą z wełny.

Codzienna pielęgnacja

Na co dzień wystarczy wymoczyć stopy, przyciąć paznokcie, zrobić delikatny piling, a na koniec wetrzeć w nie krem – pamiętajmy o kosmetykach, bo skóra stóp bardzo łatwo się przesusza.

Jeśli chcemy by stopy poczuły się jeszcze lepiej możemy wymoczyć je w siemieniu lnianym (wystarczy garść nasion zalać dwoma litrami wrzątku) przez kilkanaście, dwadzieścia minut. Osoby, które mają problem z nadmierną potliwością napar z siemienia mogą zastąpić naparem z szałwii i lawendy (dwie łyżki ziół na dwa litry wody), albo jeśli nie mamy siemienia czy ziół możemy dodać do wody dwie łyżki stołowe soli.

Po wymoczeniu stóp (zrobieniu pilingu, przetarciu ich pumeksem) przycinamy paznokcie do linii palców i robimy pedicure. Na koniec stosujemy krem i, jeśli jest taka potrzeba, odrobinę pudru lub talku.

W razie większych problemów ze stopami (odciski itp.) konieczna jest specjalna pielęgnacja, o której jeszcze opowiem.
Więcej informacji odnośnie pielęgnacji stóp, i nie tylko stóp, znajdziecie na stronie Vitalab – porady i ciekawostki z zakresu zdrowia i urody.