Pytanie o 5-htp: czy warto je stosować, jak działa i jakie zbiera opinie?

Na początek wyjaśnienie: nie wiem jaki jest status 5-htp u nas. Nie potrafiłam tego wyjaśnić. Z tego co wiem można je kupić w niektórych sklepach internetowych, jest też dostępne w sklepach zagranicznych z bezproblemową dostawą do Polski.

Miesięczna kuracja kosztuje niecałe 30 złotych a nawet mniej. To niedrogo za możliwość uzyskania poprawy nastroju, ale (uwaga to ważne!) 5htp wpływa nie tylko na nastrój. Z badań naukowych wynika, że aminokwas ten może uleczyć nas z migren, zlikwidować problemy związane z bezsennością, a nawet ułatwić odchudzanie czy też leczenie uzależnień.

Działanie (wstęp)

Co prawda odnośnie uzależnień trudno mi się wypowiadać, bo w internecie nie znalazłam odnośnych badań. Ale wiadomym jest, że generalnie antydepresanty przydają się w tego typu kuracjach. Co prawda 5htp typowym farmaceutycznym antydepresantem nie jest (nie wychwytuje neuroprzekaźników). Ale zwiększa poziom serotoniny toteż jego działanie w zasadzie jest bardzo zbliżone do działania typowych farmaceutycznych antydepresantów.
Działanie 5htp jest kompleksowe, a że powinno być ściśle dostosowane do efektów jakie chcemy uzyskać z suplementem tym trzeba niestety trochę poeksperymentować. Oczywiście w ramach zaleceń odnośnie dawkowania podawanych w ulotce informacyjnej preparatu jaki kupimy.

5htp – dawkowanie

Ogólne wytyczne odnośnie dawkowania 5htp są dość rozbieżne – tym bardziej więc wymagany będzie od nas zdrowy rozsądek, ale na początek możemy chyba przyjąć, że:

  • w przypadku gdy zależy nam jedynie na poprawie nastroju,
  • osoby cierpiące na depresję powinny stosować dawki od 400 do 600 mg dziennie,
  • w przypadku bezsenności zalecane jest dawkowanie na poziomie od 100 do 300 mg dziennie,
  • w leczeniu nadwagi i otyłości zaleca się przyjmowanie od 600 do 900 mg 5htp dziennie.

Już sama rozpiętość tych zaleceń wskazuje, że dawki powinniśmy dobierać indywidualnie. Zresztą zdrowy rozsądek podpowiada, że nie znając poziomu serotoniny w naszym organizmie i nie będąc w stanie sprawdzić jak „pracuje” ona na co dzień trudno od razu ustalić prawidłową dawkę. Nasze niedobory mogą być różne, toteż jedni z nas potrzebują więcej 5htp, inni mniej.

5htp – działanie

Zacznijmy może od nieprzyjemnych skutków ubocznych: jeśli źle dobierzemy dawkowanie suplementacja 5htp może wywołać migrenę, bezsenność czy problemy z pracą jelit (zdarzyło mi się dwukrotnie ;-)). Ale to efekty uboczne, które można zniwelować zmniejszając ilość przyjmowanego preparatu lub odstawiając go, bo być może suplementacja w naszym przypadku wcale nie jest potrzebna.
Jeśli zaś chodzi o pozytywne działanie stwierdzono co następuje:

Depresje

  • W przypadku stabilizacji nastroju i w leczeniu depresji działanie 5htp polega na podniesieniu poziomu serotoniny. Dzięki temu dochodzi do przywrócenia naturalnego i właściwego rytmu przebiegu procesów biochemicznych odpowiadających za nasze samopoczucie. Przy okazji ważna uwaga – stosując 5htp nie należy jednocześnie przyjmować innych antydepresantów (również farmaceutyków). Dlatego, że w ten sposób nasilając dość znacznie ich działanie możemy sobie jedynie zaszkodzić.

Migreny

  • W leczeniu migren 5htp wydaje się o tyle przydatne, że serotonina najprawdopodobniej odpowiada między innymi za regulację pracy naczyń krwionośnych w strategicznych (i nie tylko obszarach). Zaburzenia w jej pracy mogą skutkować zaburzeniami w kurczliwości naczyń, co skutkuje bólami głowy. Suplementacja 5htp eliminuje, bądź też znacznie zmniejsza ten problem.

Odchudzanie

  • Osoby, które się odchudzają mogą odczuć wpływ 5htp dwojako, bo i aminokwas ten wpływa na procesy związane z odchudzaniem pośrednio i bezpośrednio. Wpływ bezpośredni polega na regulacji zapotrzebowania na pokarmy (apetytu). Natomiast wpływ pośredni polega na poprawieniu nastroju, przez co znacznie łatwiej jest wytrwać na diecie.

Rytm dobowy

  • 5htp reguluje też rytm dobowy tj. rytm snu i czuwania. W trakcie przeprowadzonych badań stwierdzono, że suplementacja przyczynia się do skrócenia czasu zasypiania i czasu wybudzania ze snu. Pozytywnie wpływa też na przebieg poszczególnych faz snu. Stąd też 5htp jest suplementem polecanym również osobom cierpiącym na bezsenność i problemy ze snem.

Jak już wspomniałam suplementy z 5htp są dość tanie. Przy założeniu że aminokwas zaszkodzić nam nie powinien (raczej nie może – w końcu wytwarza go nasz organizm z dostarczonego w pożywieniu tryptofanu) myślę, że warto go wypróbować. No bo niestety – wygodniej jest połknąć kapsułkę 5-htp niż zjeść kiść bananów. Oczywiście w uzasadnionych sytuacjach, bo i suplementację należy stosować rozważnie.

Ja regularnie do niego wracam w okresach jesienno – zimowych. Dzięki niemu i stosowanemu zamiennie hca (połykam raz na dwa / trzy dni) od wielu już lat nie muszę stosować antydepresantów, żeby jako tako funkcjonować.

Jakie stosować i gdzie kupić 5-htp?

Niestety, rynek nas nie rozpieszcza. Robi się coraz gorzej, ostatnio (dopisek z 7 marca 2017) znalazłam wręcz informację, że jeden z producentów jest na cenzurowanym i jego suplement należy z rynku wycofać.

Ale wciąż jeszcze są dostępne kapsułki z 5-htp i to, na szczęście, producenta, którego z czystym sumieniem mogę polecić, bo jego suplementy (5-htp, hca, witamina D3, jabłczan magnezu) stosuję od lat.

Takim produktem jest >>> 5-htp Swansona, gorąco polecam, bo naprawdę dobry >>> kliknij żeby w Ceneo znaleźć najlepszą ofertę.

3 komentarze

  1. Majka
  2. Kayya
  3. reszanna

Reply