Psyche Zdrowie

5-htp: działanie, opinie, przeciwwskazania

Napisane przez Anna Ciszewska

Na początek wyjaśnienie: nie wiem jaki jest status 5-htp u nas. Nie potrafiłam tego wyjaśnić. Z tego co wiem można je kupić w niektórych sklepach internetowych, jest też dostępne w sklepach zagranicznych z bezproblemową dostawą do Polski.

Miesięczna kuracja kosztuje niecałe 30 złotych a nawet mniej. To niedrogo za możliwość uzyskania poprawy nastroju, ale (uwaga to ważne!) 5htp wpływa nie tylko na nastrój. Z badań naukowych wynika, że aminokwas ten może uleczyć nas z migren, zlikwidować problemy związane z bezsennością, a nawet ułatwić odchudzanie czy też leczenie uzależnień.

Działanie (wstęp)

Co prawda odnośnie uzależnień trudno mi się wypowiadać, bo w internecie nie znalazłam odnośnych badań. Ale wiadomym jest, że generalnie antydepresanty przydają się w tego typu kuracjach. Co prawda 5htp typowym farmaceutycznym antydepresantem nie jest (nie wychwytuje neuroprzekaźników). Ale zwiększa poziom serotoniny toteż jego działanie w zasadzie jest bardzo zbliżone do działania typowych farmaceutycznych antydepresantów.
Działanie 5htp jest kompleksowe, a że powinno być ściśle dostosowane do efektów jakie chcemy uzyskać z suplementem tym trzeba niestety trochę poeksperymentować. Oczywiście w ramach zaleceń odnośnie dawkowania podawanych w ulotce informacyjnej preparatu jaki kupimy.

5htp – dawkowanie

Ogólne wytyczne odnośnie dawkowania 5htp są dość rozbieżne – tym bardziej więc wymagany będzie od nas zdrowy rozsądek, ale na początek możemy chyba przyjąć, że:

  • w przypadku gdy zależy nam jedynie na poprawie nastroju,
  • osoby cierpiące na depresję powinny stosować dawki od 400 do 600 mg dziennie,
  • w przypadku bezsenności zalecane jest dawkowanie na poziomie od 100 do 300 mg dziennie,
  • w leczeniu nadwagi i otyłości zaleca się przyjmowanie od 600 do 900 mg 5htp dziennie.

Już sama rozpiętość tych zaleceń wskazuje, że dawki powinniśmy dobierać indywidualnie. Zresztą zdrowy rozsądek podpowiada, że nie znając poziomu serotoniny w naszym organizmie i nie będąc w stanie sprawdzić jak „pracuje” ona na co dzień trudno od razu ustalić prawidłową dawkę. Nasze niedobory mogą być różne, toteż jedni z nas potrzebują więcej 5htp, inni mniej.

5htp – działanie

Jeśli chodzi o pozytywne działanie stwierdzono co następuje:

Depresje

  • W przypadku stabilizacji nastroju i w leczeniu depresji działanie 5htp polega na podniesieniu poziomu serotoniny. Dzięki temu dochodzi do przywrócenia naturalnego i właściwego rytmu przebiegu procesów biochemicznych odpowiadających za nasze samopoczucie. Przy okazji ważna uwaga – stosując 5htp nie należy jednocześnie przyjmować innych antydepresantów (również farmaceutyków). Dlatego, że w ten sposób nasilając dość znacznie ich działanie możemy sobie jedynie zaszkodzić.

Migreny

  • W leczeniu migren 5htp wydaje się o tyle przydatne, że serotonina najprawdopodobniej odpowiada między innymi za regulację pracy naczyń krwionośnych w strategicznych (i nie tylko obszarach). Zaburzenia w jej pracy mogą skutkować zaburzeniami w kurczliwości naczyń, co skutkuje bólami głowy. Suplementacja 5htp eliminuje, bądź też znacznie zmniejsza ten problem.

Odchudzanie

  • Osoby, które się odchudzają mogą odczuć wpływ 5htp dwojako, bo i aminokwas ten wpływa na procesy związane z odchudzaniem pośrednio i bezpośrednio. Wpływ bezpośredni polega na regulacji zapotrzebowania na pokarmy (apetytu). Natomiast wpływ pośredni polega na poprawieniu nastroju, przez co znacznie łatwiej jest wytrwać na diecie.

Rytm dobowy

  • 5htp reguluje też rytm dobowy tj. rytm snu i czuwania. W trakcie przeprowadzonych badań stwierdzono, że suplementacja przyczynia się do skrócenia czasu zasypiania i czasu wybudzania ze snu. Pozytywnie wpływa też na przebieg poszczególnych faz snu. Stąd też 5htp jest suplementem polecanym również osobom cierpiącym na bezsenność i problemy ze snem.

Jak już wspomniałam suplementy z 5htp są dość tanie. Przy założeniu że aminokwas zaszkodzić nam nie powinien (raczej nie może – w końcu wytwarza go nasz organizm z dostarczonego w pożywieniu tryptofanu) myślę, że warto go wypróbować. No bo niestety – wygodniej jest połknąć kapsułkę 5-htp niż zjeść kiść bananów. Oczywiście w uzasadnionych sytuacjach, bo i suplementację należy stosować rozważnie.

Ja regularnie do niego wracam w okresach jesienno – zimowych. Dzięki niemu i stosowanemu zamiennie hca (połykam raz na dwa / trzy dni) od wielu już lat nie muszę stosować antydepresantów, żeby jako tako funkcjonować.

5-htp a skutki uboczne

Jest parę nieprzyjemnych skutków ubocznych: jeśli źle dobierzemy dawkowanie suplementacja 5htp może wywołać migrenę, bezsenność czy problemy z pracą jelit (zdarzyło mi się dwukrotnie ;-)). Ale to efekty uboczne, które można zniwelować zmniejszając ilość przyjmowanego preparatu lub odstawiając go, bo być może suplementacja w naszym przypadku wcale nie jest potrzebna.

Żeby te skutki uboczne zniwelować nie trzeba całkowicie rezygnować z suplementacji. Często wystarczy po prostu zmniejszenie dziennej dawki.

Jakie stosować i gdzie kupić 5-htp?

Niestety, rynek nas nie rozpieszcza. Robi się coraz gorzej, ostatnio (dopisek z 7 marca 2017) znalazłam wręcz informację, że jeden z producentów jest na cenzurowanym i jego suplement należy z rynku wycofać.

Ale wciąż jeszcze są dostępne kapsułki z 5-htp i to, na szczęście, producenta, którego z czystym sumieniem mogę polecić, bo jego suplementy (5-htp, hca, witamina D3, jabłczan magnezu) stosuję od lat.

Takim produktem jest >>> 5-htp Swansona, gorąco polecam, bo naprawdę dobry >>> kliknij żeby w Ceneo znaleźć najlepszą ofertę.

Żródło (wraz z wykazem badań): https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-794/5-htp

Więcej o odchudzaniu z 5-htp

5htp jest prekursorem serotoniny. To z niego powstaje ten strategiczny neuroprzekaźnik odpowiadający między innymi za regulację naszego nastroju. Dlatego 5htp wspomaga odchudzenie pośrednio i bezpośrednio.

Pośredni wpływ 5htp

Wraz z obniżeniem nastroju i pojawieniem się chandry bądź depresji zmianie ulegają nasze nawyki żywieniowe. Część osób odczuwa brak apetytu, u innych z kolei pojawia się nadmierny apetyt. Jeśli mamy skłonności do reagowania w ten drugi sposób 5htp poprawiając nasz nastrój wpłynie jednocześnie na zmniejszenie apetytu, przez co albo nie utyjemy zanadto, albo schudniemy. Jak wiadomo psychika odgrywa bardzo istotną rolę w procesie odchudzania tak więc ewentualne wykorzystanie 5htp w charakterze wspomagania jest jak najbardziej uzasadnione.

Bezpośredni wpływ 5htp

5htp hamuje apetyt również bezpośrednio. Serotonina jest jedną z substancji zarządzających pracą większości organów i przebiegiem większości procesów. Dzięki niej zachodzą one sprawniej bądź też pojawiają się zaburzenia w ich funkcjonowaniu. Dzięki podniesieniu poziomu serotoniny, tj. wyrównaniu ewentualnych niedoborów organizm lepiej rozporządza posiadanymi zasobami lepiej przebiegają procesy związane z przyjmowaniem i przetwarzaniem pokarmów.

Dlaczego 5htp?

5htp jest substancją, z której powstaje serotonina. Aby doszło do jej powstania musi de facto zajść jeden proces. W związku z tym suplementacja 5htp działa niemal natychmiastowo, bo niemal natychmiastowo podnosi się poziom neuroprzekaźnika. 5htp powstaje z tryptofanu, który również polecany jest osobom borykającym się z nadwagą, depresją czy też bezsennością, ale zjadając pokarmy bogate w tryptofan nie odczujemy poprawy tak szybko jak po 5htp.

Uważa się, że 5htp wyłącza głód, ale przebieg tego mechanizmu nie jest aż tak oczywisty. Owszem stosując suplementację tym związkiem możemy liczyć na pewną poprawę, ale kwestie związane z tyciem i z nadmiernym apetytem są na tyle skomplikowane (przebieg procesów nimi rządzących), że suplementacja 5htp może nie wystarczyć. Środek ten trzeba po prostu wypróbować, bo nikt nie może dać nam gwarancji że w naszym przypadku zadziała skutecznie lub że suplementacja nie da u nas żadnych efektów. Na szczęście suplementy z 5htp są stosunkowo tanie toteż większość z nas ma otwartą drogę do suplementacyjnych eksperymentów.

Można spróbować też inaczej – wzbogacić dietę o duże ilości tryptofanu, który jest prekursorem 5htp. Z niego też powstaje serotonina. Co trzeba jeść? Przede wszystkim mięsa i to czerwone – to jedno z najbogatszych źródeł tego aminokwasu. Dość dużo tryptofanu znajduje się też w bananach, ale z uwagi na zawartość białka (które w odchudzaniu odgrywa niezmiernie istotną rolę) radziłabym jednak stosowanie diety wysokobiałkowej tj. opartej na mięsach i dużej ilości warzyw. Z węglowodanów prostych (zawartych w owocach) możemy spokojnie zrezygnować. Dodatkowo eliminujemy też ciasta, ciasteczka, cukierki i cukier, ale to chyba powinno być oczywiste.

No i tym sposobem chudniemy.

Sprawdź >>> 5-htp Swansona, gorąco polecam, naprawdę dobry >>> kliknij żeby w Ceneo znaleźć najlepszą ofertę.

O autorze

Anna Ciszewska

13 komentarzy

  • a ja mam pytanie czy 5htp aby na pewno nie uzaleznia, bo czytalam ze moze uzalezniac, a tego bym w zadnym wypadku nie chciala, mam bardzo kiepski nastroj od kilku tygodni i szukam czegos naturalnego na poprawe bo nie chce brac psychotropow, ale boje sie wlasnie uzaleznienia

  • z tym 5htp to bardzo dziwna sprawa jest, bo ja osobiście stosuję je chyba już od jakichś trzech lat i często miewam problemy ze znalezieniem tzn. ostatnio jak weszłam na ceneo to pojawiło się ofert od tzw. pyty tu można sprawdzić na dzisiaj , ale bywało tak, że nie było żadnej oferty i musiałam szukać po zagranicznych sklepach, ktoś wie dlaczego tak się dzieje? Ogólnie suplement na nastrój to rewelacja, ale trzeba dobrać dozowanie żeby nie było mdłości, bo jak za dużo się bierze to się mogą zdarzyć

  • potwierdzam, że to bardzo dobry suplement na kiepski nastrój i też potwierdzam, że trzeba uważać z dawkowaniem, a dodam jeszcze, że jak ktoś źle toleruje 5-htp to może wykorzystać tryptofan, on może działa nieco wolniej i słabiej ale nie ma skutków ubocznych a to z niego powstaje 5-htp a potem serotonina tak więc warto to przetestować jako opcję

  • 5-htp ma to do siebie, że nie na każdego działa. Znam dwa przypadki osób z obniżonym nastrojem (nie chcę jeszcze mówić o depresji bo powiedzmy to z pogranicza chandry i depresji właśnie) przy takim samym dawkowaniu i takim samym czasie u mnie 5-htp pomogło u koleżanki z pracy wcale. Nie wiem może to jeszcze kwestia jakichś dodatkowych czynników tylko nie wiem jakich, ja brałam w dawkach 50mg bo więcej powodowało nudności

  • na migreny nie zawsze pomaga, nie chcę twierdzić że wcale, bo może to kwestia indywidualnej reakcji, ale w moim przypadku 5-htp na migrenę się nie sprawdza, mam ją tak samo jak miałam, może za krótko biorę albo za mało? Ciekawa jestem opinii innych “migrenowców”

  • 5htp jest fajne, tylko trzeba dobrać odpowiednią dawkę, ja na przykład brałam różnie od 50 do 200mg i w moim przypadku dopiero 200mg dziennie zadziałało i tak właśnie brałam, wystarczyło / wystarczy (bo wciąż wracam) raz dziennie, najlepiej wieczorem, ja polecam to 5-htp od now foods można kupić w kilku sklepach warto sprawdzić tutaj

  • ja chciałam dodać, tak od siebie, że 5-htp nie jest na wszystkie problemy z psychiką, kiedyś myślałam, że pomaga na stany lękowe, ale przekonałam się, że nie, za to znalazłam ostatnio ashwagandhę właśnie na to, bardzo pomaga!

  • Ja brałam kiedyś 5jtp i bardzo mi pomagało ale po jakiś dwóch miesiącach zaczęłam mieć regularne bóle głowy i cmienie w żołądku dlatego zrezygnowałam,cpotem próbowałam tryptofanu ale tryptofan w ogóle nie działał teraz od miesiąca jestem na Stabliss
    i pomaga mam nadzieję że nie będzie żadnych skutków ubocznych

    • ja brałam z przerwami z reguły 3 m-ce suplement, potem przerwa, a jak nastrój spadał znowu powrót do 5-htp

  • hej, a ja znalazłam inny sposób na serotoninę (nastrój) i energię i bez bólu głowy! najpierw wyczytałam gdzieś że hca działa podobnie do 5htp tzn. wywołuje podobny efekt na produkcję serotoniny, a potem przetestowałam na sobie, jakby coś ktoś to polecam lekturę tego artykułu http://skladnikisuplementow.pl/kwas-hydroksycytrynowy-czyli-hca/ tam jest wszystko dokładnie opisane, naprawdę dobre rozwiązanie dla wszystkich którzy 5htp źle znoszą

  • czasem są problemy z kupnem 5htp ja, jak nie ma u nas w sklepach (czasem nie można nawet na ceneo znaleźć) kupuję w UK, a na różne psychiczne problemy to naprawdę dobry suplement, chociaż radzę z nim nie przesadzać!

  • znalazłam ostatnio 5-htp, ale u amerykanów, zamówiłam, działało już po dwóch pierwszych użyciach (problemy z nerwami i zasypianiem) małe dawki więc nie było bólu głowy przed którym co niektórzy ostrzegają, jak ktoś chętny to polecam http://www.lnk123.com/SHQNC

Leave a Comment