Po co potrzebny jest nam magnez, jaki magnez jest najlepszy etc. czyli odpowiedzi parę pytań

 

Jaka jest rola magnezu? Określa się go mianem “pierwiastek życia” – wygląda więc na to, że ogromna. Bez niego nie moglibyśmy nie tylko normalnie funkcjonować, ale po prostu – funkcjonować. Magnez jest aktywnym uczestnikiem aż 300 procesów zachodzących w organizmie. Jeśli go zabraknie pojawia się nerwowość, drgawki mięśni, zaburzenia orientacji i pamięci. Niedobór magnezu może nawet doprowadzić do zawału i spowodować miażdżycę. Jeśli dostarczamy go sobie w odpowiednich ilościach magnez może uchronić nas przed stanami zapalnymi, bólami (różnego rodzaju), alergiami. Zadziała antystresowo i uspokajająco. Uspokoi rytm serca, zmniejszy podatność na zakrzepy, zadziała też rozkurczowo – co jest nie bez znaczenia z punktu widzenia kobiet – rozkurczowe działanie magnezu warto wykorzystać w łagodzeniu dolegliwości miesiączkowych. Bolesne miesiączki mogą być sygnałem, że organizm cierpi na niedobór tego konkretnego pierwiastka.

 

Magnez odpowiada za przemianę materii, reguluje poziom enzymów i hormonów, bierze udział w przemianach białek, tłuszczy i węglowodanów. Odpowiada za transport elektrolitów i bierze udział w rozwoju kości.

Przyjrzyjmy się bliżej jego wpływowi na poszczególne układy.

Rola magnezu w pracy układu nerwowego

Jak już powiedziałam magnez wpływa pośrednio na koncentrację, pamięć i (uwaga!) nastrój. Dzieje się tak dlatego, że to on między innymi reguluje procesy magazynowania energii w postaci tzw. związków wysokoenergetycznych. Te związki odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Jako naturalny katalizator spalania węglowodanów jest odpowiedzialny za dostawy energii do wszystkich komórek ludzkiego organizmu. Spośród nich szczególne zapotrzebowanie wykazują komórki układu nerwowego, a gdy magnezu zabraknie momentalnie pojawiają się niedobory energetyczne w komórkach nerwowych i wydajność całego układu spada bardzo drastycznie.

 

Magnez a mięśnie

Magnez wpływa na rozwój i zachowanie mięśni (chcesz bić rekordy w wyciskaniu zadbaj o magnez !) bo jest “transporterem” energii do wszystkich komórek i tkanek. Bierze też udział w przemianach białek ma więc wpływ na przyrosty (bądź utratę) masy mięśniowej. Odpowiada w pewnym stopniu za przemianę tłuszczu może więc sprzyjać (bądź nie) odchudzaniu. W związku z niedoborami magnezu mięśnie również mogą dysfunkcjonować. Nie ma więc niczego dziwnego w tym, że jako jeden z pierwszych objawów niedoboru pojawiają się zazwyczaj skurcze łydek. Skurcze te, bardzo bolesne, występują pod wpływem zdenerwowania czy jakichś bodźców zewnętrznych, ale często też pojawiają się i we śnie . Jeśli się pojawią – w pierwszej kolejności należałoby zadbać o dostarczenie organizmowi magnezu.

Jak magnez wpływa na serce?

Niektórzy naukowcy twierdzą, że gdybyśmy potrafili zadbać o dostarczenie sobie odpowiednich ilości magnezu żylibyśmy znacznie dłużej i bylibyśmy w stanie uniknąć większości chorób cywilizacyjnych z chorobami układu sercowo – naczyniowego na czele. Twierdzenie to ma dość solidne podstawy, bo badania wskazują, że magnez rzeczywiście odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu serca i naczyń krwionośnych. Przede wszystkim wspomaga rozkurcze mięśni. Jeśli więc go zabraknie może dojść do nieprzewidzianego skurczu tętnicy wieńcowej, co w prostej linii prowadzi do zawału. W zasadzie magnez reguluje całą pracę naczyń i mięśnia sercowego (odpowiada za skurcze i rozkurcze, czyli rytm pracy), ale poza tym zmniejsza też ryzyko powstawania skrzeplin i reguluje ciśnienie krwi.

 

Dlaczego brak nam magnezu?

Nawet jeśli zjadamy go w wystarczających ilościach (tj. prawidłowe dawki magnezu dostarczamy sobie w pokarmach) jesteśmy niestety bardzo narażeni na straty pierwiastka. Dochodzi do nich pod wpływem złej diety (diety o niskokaloryczne, wysokotłuszczowe, monoskładnikowe, itp.). Magnez tracimy też wskutek spożywania alkoholu, środków antykoncepcyjnych i w przebiegu różnych chorób.

W przypadku większości z nas, jeśli nie możemy zapewnić sobie odpowiedniego poziomu podaży tego składnika w diecie, wskazana jest suplementacja magnezem.