Omega 3 a odchudzanie

 

Kwasy omega 3 zapobiegają bardzo wielu chorobom. To jeden z tych składników pokarmowych, które są nam absolutnie niezbędne do tego, by zachować zdrowie. Kwasy te wchodzą w skład każdej komórki naszego organizmu i mają wpływ na zdecydowaną większość jeśli nie wszystkie zachodzące w nim procesy. Kwasy omega 3 odgrywają też bardzo istotną rolę w odchudzaniu. Zobacz jakie są ich właściwości i zależność: omega 3 odchudzanie.

 

Co prawda wyniki przeprowadzanych obecnie badań nie są jednoznaczne, ale dowiedziono już, że kwasy te zapobiegają otłuszczeniu wątroby, a skoro tak należy spodziewać się, że podobnie wpływają na cały organizm. Oczywiście nie są one żadnym cudownym środkiem, dzięki któremu schudniemy zupełnie bez diety i bez wysiłku, ale mimo to są w trakcie odchudzania niezbędne, bo dzięki nim metabolizm przebiega znacznie sprawniej, sprawniej zachodzi też lipoliza (rozpad i spalanie komórek tłuszczowych).

Niedobory omega 3

Współcześnie w naszej diecie, w zdecydowanej większości przypadków, brakuje właśnie tych kwasów. Można pokusić się o stwierdzenie, że niedobory te są jedną z najważniejszych przyczyn plagi chorób cywilizacyjnych, które nękają rozwinięte społeczeństwa. Na niedobory tych kwasów nie cierpią jedynie te nacje, które tradycyjnie zjadają dużo owoców morza i ryb, oraz spożywają oleiste nasiona i rośliny oleje z nich. Wśród Europejczyków najmniejsze niedobory tych kwasów pojawiają się w diecie krajów z basenu Morza Śródziemnego. Wśród krajów azjatyckich w spożyciu omega 3 przodują Japończycy – to właśnie te kwasy mają gwarantować im zdrowie.

Źródła kwasów omega 3 odchudzanie dietą

Już przejście na dietę, w której znajdzie się sporo ryb i sałatek np. z oliwą z oliwek powinno zagwarantować nam utratę co najmniej kilku kilogramów. Jednak bez specjalnej diety odchudzającej i ćwiczeń tym sposobem raczej nie schudniemy na tyle spektakularnie by móc odczuć zadowolenie, mimo wszystko niezależnie od diety i ćwiczeń powinniśmy skorzystać z suplementacji i to konkretnej – suplementacji w postaci Omega 3. I to niezależnie od tego czy stosujemy jeszcze jakieś środki wspomagające odchudzanie czy też nie.

Kwasy omega 3 w pożywieniu

Jednym z lepszych źródeł omega 3 są wspomniane już wcześniej ryby i owoce morza. Osoby, które za rybami nie przepadają mogą spróbować zwiększyć spożycie oliwy z oliwek lub oleju z lnu. Jest on bardzo wartościowym źródłem omega 3. Dodatkowo kwasy te zawarte są w orzechach i wszystkich oleistych roślinach. W praktyce jednak dostarczenie ich sobie na odpowiednim poziomie może być nieco utrudnione. Dlatego współczesna medycyna i dietetyka tak bardzo polecają suplementy omega 3.

 

Produkty omega 3 odchudzanie suplementami

Chyba najbardziej polecana jest suplementacja tranem (olejem z ryb i innych morskich żyjątek). Za najwartościowszy uważany jest tran z rekina, ale ostatnimi czasy coraz częściej polecany jest olej z kryla a to z uwagi na fakt, iż oprócz kwasów omega 3 zawiera on sporo fosfolipidów, dzięki którym kwasy te są lepiej przyswajalne. Zarówno olej z kryla jak i olej z rekina są dość drogie. Najtańszym produktem omega 3 na naszym rynku jest olej z dorsza, ale planując suplementację powinniśmy zadbać o to, by poszczególne produkty stosować zamiennie, a to z wagi na fakt, iż organizm się do nich przyzwyczaja i z czasem są one nieco gorzej przyswajalne. Regularna wymiana suplementów zapobiega temu zjawisku gwarantując nam podaż omega 3 na odpowiednio wysokim poziomie.

 

 Na co jeszcze zwracać uwagę?

Przede wszystkim na zachowanie odpowiednich proporcji spożywanych kwasów omega 3 i omega 6. Współcześnie problemem jest właśnie nieumiejętność zachowania tych proporcji. Zjadamy kilkukrotnie więcej kwasów omega 6. Proporcje są ważne dlatego, że obydwa rodzaje kwasów są przetwarzane przez ten sam enzym. Jeśli kwasów omega 6 będzie za dużo nie dojdzie do przetworzenia omega 3 do postaci umożliwiającej przyswojenie kwasów przez organizm. Dieta śródziemnomorska jest najbardziej zbliżona do ideału.

Oprócz tego konieczne jest zadbanie o spożycie odpowiedniej ilości witamin z grupy B oraz witaminy E, która zapobiega utlenianiu się kwasów tłuszczowych omega 3 już po ich spożyciu. Warto też wiedzieć, że wraz z wiekiem spada w naszym organizmie ilość enzymów niezbędnych do przemian biochemicznych poszczególnych kwasów. I w takiej sytuacji suplementacja jest dobrym rozwiązaniem.

Suplementy

Spośród suplementów Omega 3 najtańsze są kapsułki z tranem (olejem z wątroby dorsza). Jednak można też pokusić się o zakup na przykład oleju z kryla, który jest uważany za czystszy pod względem chemicznym i biologicznym.