Ciało Psyche Zdrowie

Niedoczynność tarczycy dieta ma znaczenie!

sucha skóra, jak schudnąć przy niedoczynności tarczycy, niedoczynność tarczycy dieta, trądzik przed miesiączką, peelingi mechaniczne na trądzik, tabletki na cerę
Napisane przez Ania

Niedoczynność tarczycy jest chorobą, która ściśle związana jest z niedoborem hormonów tarczycowych. Ich brak oznacza problemy z funkcjonowaniem całego organizmu. Dlatego istotne znaczenie ma odpowiednie leczenie tego schorzenia. Warto jednak pamiętać, że nie można ograniczać się wyłącznie do zażywania odpowiednich substytutów hormonów. Oczywiście mają one największe znaczenie. Trzeba jednak pamiętać, że gdy chodzi o niedoczynność tarczycy dieta także jest niezwykle ważna.

O czym należy pamiętać, komponując jadłospis? Jakie produkty spożywcze powinny znaleźć się obowiązkowo w menu osoby zmagającej się z niedoczynnością tarczycy?

Co jeść?

To odwieczne pytanie, które zadają sobie wszyscy chorzy, podejmujący walkę z niedomogą gruczołu tarczowego. A poznanie odpowiedzi jest istotne, ponieważ poprzez jedzenie można wpłynąć na poprawę pracy tarczycy.

Jod – to podstawa

Jod to pierwiastek, który jest pożądany w diecie osoby, zmagającej się z niedoczynnością tarczycy. Warto bowiem mieć świadomość, że jego rola sprowadza się do uczestniczenia w procesie prowadzącym do powstania hormonów tarczycy – trójjodotyroniny oraz tyroksyny. Trzeba wiedzieć, że są one jodowanymi aminokwasami. Jod wchłaniany w jelicie cienkim zostaje przekształcony w jodki. Właśnie w takiej postaci z krwi wychwytywany jest przez tarczycę. W gruczole odbywa się z kolei jodowanie tyrozyny, efektem czego jest powstawanie hormonów.

Trzeba mieć świadomość, że nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje dziennie około 160 mikrogramów tego pierwiastka. Dobrze jest go dostarczać wraz z pożywieniem lub wodą, ponieważ w takiej postaci – zresztą jak wszystkie inne pierwiastki oraz witaminy – jest najlepiej wchłaniany. Warto jednak wiedzieć, że dobre efekty przynosi dostarczanie go drogą wziewną. Okazuje się, że dietę bogatą w jod może zastąpić wyjazd nad morze.

No dobrze, ale gdzie szukać jodu, jeśli spacerowanie po plaży nie wchodzi w grę? Trzeba postawić przede wszystkim na owoce morza oraz ryby. Jest to podstawa, ponieważ właśnie w tych produktach jodu jest najwięcej. Natomiast niewiele go będzie w owocach, warzywach czy produktach pełnoziarnistych. A to dlatego, że uzależnione jest to od gleby, na jakiej rosną uprawy.

Chcąc dostarczyć spore ilości jodu, dobrze jest wybierać także sól jodowaną. Nie można jednak przesadzać z jej ilością, ponieważ sól sama w sobie (nieważne, że zawiera cenny jod) jest szkodliwa dla organizmu.

Ważne produkty białkowe

Na niedoczynność tarczycy dieta będzie odpowiednia, gdy zostanie wzbogacona o białko. Lekarze zalecają, by ten składnik odżywczy stanowił nawet 15% wartości energetycznej posiłku. Dlaczego białko w diecie na niedoczynność tarczycy jest ważna?

Trzeba pamiętać o tym, że proteiny wpływają korzystnie na przemianę materii, powodując jej przyspieszenie. Dostarczanie białka jest bardzo ważne tym bardziej, że niedoczynność tarczycy zwykle skutkuje przyrostem masy ciała. W naszym interesie jest niejako, by jeść białko i przyspieszyć przemiany metaboliczne.

Gdzie szukać protein? Tak naprawdę polecane są wszystkie produkty mleczne, ryby (szczególnie tuńczyk), drób.

Warto jednak pamiętać o tym, by podczas takiej kuracji białkowej spożywać spore ilości wody. W ten sposób unikniemy poważnych problemów z nerkami (z jakimi zmagają się osoby będące np. na diecie Dukana).

Tego unikaj!

Warto mieć świadomość, że na niedoczynność tarczycy dieta nie każda jest odpowiednia. Trzeba więc też wiedzieć, jakich produktów spożywczych unikać, by nie pogorszyć kondycji i tak chorej już tarczycy.

Przede wszystkim należy unikać wszystkich tych produktów, które wpływają na ograniczenie wchłaniania jodu. Nie jest wskazane zatem spożywanie: rzepy, brukselki czy kapusty. Trzeba także pamiętać o tym, by spożywane warzywa gotować, ponieważ wtedy likwidowane są te substancje, które mogą ograniczać wchłanianie jodu z pożywienia.

Istotne znaczenie ma również unikanie tych produktów spożywczych, które mogą odpowiadać za przybywanie dodatkowych kilogramów. Nie jest zatem wskazane spożywanie słodyczy, wszelkich tuczących przekąsek (w tym fast-foodów) oraz smażonych i tłustych dań.

Choć podstawą leczenia niedoczynności tarczycy jest podawanie odpowiednich środków farmaceutycznych, dieta ma ogromne znaczenie. Niekiedy bowiem bywa tak, że nieodpowiedni jadłospis uniemożliwia całkowite pozbycie się przykrych objawów choroby. Dlatego też, gdy przez dłuższy czas nie możemy pozbyć się zbędnych kilogramów, mimo leczenia, warto wziąć pod lupę sposób odżywiania się. Być może właśnie tam tkwi największy problem.

Opracowane przy pomocy autorki bloga tarczyca.net.pl

O autorze

Ania

Leave a Comment

WordPress Cookie Plugin od Real Cookie Banner