Naturalne sposoby na przyrost masy mięśniowej (tricki i zalecenia znanych trenerów)

Przyrost masy mięśniowej można osiągnąć z pomocą diety i ćwiczeń oraz stosując dobrze dobrane suplementy. Problem jednak polega na tym, że z czasem organizm przyzwyczaja się do każdego rutynowego działania i trzeba zmieniać zarówno nawyki treningowe jak i dietę czy stosowane suplementy. Jakie są naturalne sposoby na przyrost masy mięśniowej?

Zmiany w treningu są niezbędne

Organizm bardzo szybko przyzwyczaja się do treningowego rygoru, w efekcie przestaje reagować tak, jak się tego spodziewamy tj. przyrostami mięśni. Podobnie organizm reaguje na dietę. Powinniśmy zmieniać źródła białek i poszczególnych składników żywieniowych w różnych cyklach u różnych osób. Czasami dieta przynosi efekty przez dwa tygodnie, a czasami nawet do dwóch miesięcy, wszystko uzależnione jest od indywidualnego programu, ważne jest to, że z czasem program ten tak czy inaczej wymaga pewną zmianę.

Carbcycling wg Christiana Thibaudeau

Carbcycling to pulsacja węglowodanami. Dieta wg tego schematu wymaga przechodzenia z dni wysokowęglowodanowych na niskowęglowodanowe. W efekcie uzyskujemy efekt anaboliczny (przyrost mięśni) bez zagrożenia, że organizm ulegnie nadmiernemu otłuszczeniu. Tak właśnie działają zmienne bodźce dietetyczne.

Dieta anaboliczna wg dr Mauro DiPasquale

W tym przypadku również manipulujemy węglowodanami. Dieta polega w skrócie na stosowaniu diety niskowęglowodanowej przez pięć kolejnych dni i diety wysokowęglowodanowej przez dwa dni (na przykład w czasie weekendu).

Z punktu widzenia kulturysty w ramach wypracowania większych przyrostów masy mięśniowej korzystniejsza może się wydać manipulacja podażą białka. Naturalne sposoby na przyrost masy mięśniowej obejmują między innymi białkowe diety pulsacyjne. Białkowe diety pulsacyjne były swego czasu dość popularne, ostatnio jednak uległy jakby zapomnieniu, kulturyści odchodzą od nich na rzecz “pulsowania” węglowodanami.

Naturalne sposoby na przyrost masy mięśnowej – pulsacja białkiem

Pulsacja białkiem nie jest dietą dopracowaną pod względem naukowym (brak jej solidnej podbudowy), tym niemniej wypraktykowało ją spore grono kulturystów stwierdzając, że metoda przyczynia się do osiągnięcia naprawdę spektakularnych efektów. Pulsacja białkiem polega na tym, by w czasie posiłków dzielić białko tak, by zaspokojone zostało dzienne zapotrzebowanie, ale by rozkład białek w kolejnych pokarmach dość wyraźnie się zmieniał. Wskutek tego pobudzane są hormony, a mięśnie zyskują pozytywną stymulację do rozwoju w najbardziej pożądanym przez nas kierunku.

Głód na masę mięśniową

Jeśli chodzi o manipulacje dietą można pójść znacznie dalej. Mianowicie od czasu do czasu zastosować głodówkę. Chwilowa głodówka może pobudzić reakcje anaboliczne tj. przyrosty masy mięśniowej. Nie ma mowy o długotrwałych głodówkach, ale jeden dzień głodówki w miesiącu powinien wystarczyć i raczej nie zaszkodzi zdrowiu, zwłaszcza że dietetyka coraz częściej przekonuje nas do tego, że od czasu do czasu organizm należy odciążyć, w ten sposób można go oczyścić i usprawnić jego działanie.

Wszystkie powyższe diety i propozycje wymagają oczywiście indywidualnego podejścia. Niewykluczone, że właśnie twój organizm zareaguje na nie zupełnie inaczej. Innymi słowy niezbędna będzie ci wiedza i umiejętność (a przede wszystkim chęć) obserwowania własnego organizmu.