Kabaczek / cukinia zamiast schabowego i nie tylko – zobacz dlaczego warto jeść to warzywo

Tytuł tego wpisu może nieco dziwić. Jak to? Cukinia zamiast schabowego? Albo kabaczek? A co to w ogóle jest ten kabaczek? Takie pytania słyszę, gdy opowiadam znajomym o tym warzywie. Myślę, że więcej osób ma skromną wiedzę dotyczącą tego warzywa. A to źle, bo jest to doskonałe źródło witaminy C, PP i B1 oraz karotenu.

Zacznijmy może od tego, czym jest kabaczek. Otóż, jest to odmiana dyni zwyczajnej. Często spotykamy się z nią pod inną, lecz znajomą nazwą – cukinia. Co prawda, kabaczek i cukinia to praktycznie jeden gatunek, ale różnice w hodowli mogą spowodować rozróżnianie obu warzyw jako osobne. I tu zdania są podzielone, zostańmy jednak przy tym, że i cukinia i kabaczek to to samo.

Wystarczy tych ogrodniczych informacji. Przejdźmy do konkretów, czyli co możemy przyrządzić, wykorzystując kabaczek. A możliwości mamy wiele. Pragnę jednak poinformować czytelników, o wysokiej zawartości cukrów. Dlatego też, niżej opisane pozycje nie są najlepszym wyborem dla osób, które stosują diety ‘bez cukrowe’. Atutem jest jednak niska kaloryczność kabaczka, bo 100gr to tylko 15-20 kcal.

Cukinia zamiast schabowego

Dieta, zdrowe odżywianie, etc. Ile razy nachodziła nas ochota na tradycyjnego ‘schaboszczaka’? Panierowany kawał mięsa, do tego smażony na smalcu to danie bardzo kaloryczne. Ale jest alternatywa. Zamiast schabu, możemy wykorzystać pokrojonego w grube plastry kabaczka. Przyrządza się go dokładnie tak samo, jak tradycyjną wersję. Panierujemy w bułce tartej i smażymy na oliwie z oliwek. Przygotowując to danie musimy pamiętać, aby z w pełni dojrzałych okazów wyjąć gniazda nasienne, które nie nadają się do tego dania. Wtedy powstają bardzo sympatyczne krążki. Danie pyszne i proste. Cukinia zamiast schabowego sprawdza się naprawdę wyśmienicie.

Cukinia na grillu

Gdy sezon grillowy w pełni marsz na działkę rozpalać brykiety. Grill to fajna sprawa, ale nie każdy może (lub chce) zajadać się kiełbaskami, karkówką bądź innym mięsem. Dla wytrwałych w diecie również znajdzie się pozycja na letnie grillowanie. Na myśli mam oczywiście kabaczek! Tak, tak. Jest pyszny i łatwy w przygotowaniu. Wystarczy pokroić go w plasterki o grubości ok. 5mm. Tak przygotowane plastry skropić maggi i wrzucić na grilla. Po kilku minutach mamy świetne, a co ważniejsze, zdrowe danie. Oczywiście maggi to tylko moja sugestia, doprawić możemy wedle własnego uznania. Wychodzi na to, że cukinia zamiast schabowego i karkówki też sprawdzi się wyśmienicie.

Kabaczkowy deser?

Skoro cukinia jest tak uniwersalna, to czy można przygotować deser z jej użyciem? Oczywiście, że tak. W którymś z numerów ‘Super Expressu’ (Wiem, wiem. Bardzo wartościowy tytuł…) znalazłam przepis na cukiniowego ananasa. Pewnie znowu, na waszych twarzach, zawitał uśmiech. Też tak zareagowałam za pierwszym razem, jednak po spróbowaniu tego przepisu byłam w szoku. Nie sądziłam bowiem, że może to być aż takie dobre. Nie jest to znowu bardzo lekkie danie, jednak czasami można pozwolić sobie na chwilę zapomnienia i zjeść kawałek. Przepis jest dosyć prosty.

Cukinia a’la ananas

Potrzebujemy ok. 3kg obranej cukinii, 1 kg cukru, cukier waniliowy oraz kilka goździków i 3 łyżeczki kwasku cytrynowego. Z wody i kwasku cytrynowego przygotowujemy 1,5l zalewy na bazie wody. Zalewamy nią cukinie, a po upływie ok. 12 godzin odsączamy zalewę i dodajemy do niej resztę składników. Zalewę doprowadzamy do wrzenia i w tym momencie wrzucamy cukinię, którą wcześniej oddzieliliśmy od zalewy. Dosłownie po kilku minutach przerzucamy całość do weków, które należy pasteryzować przez kwadrans. Jest to doskonały dodatek do dań i ciast. Ale w tajemnicy powiem, że równie doskonale, a nawet lepiej sprawdza się jako samodzielny słodycz. Smak nie tylko przypomina ananasa, ale jest wręcz identyczny jak ów owoc.

Zimowa bomba witaminowa

Zawsze warto zawczasu zadbać o odporność organizmu. Świetnym rozwiązaniem wydaje się być sałatka zimowa. Oczywiście bazą do jej przygotowania będzie kabaczek. Przypominam, że jest doskonałym źródłem witaminy C – czyli tej, która odpowiada za odporność organizmu. Oprócz kabaczek, do sałatki należy wykorzystać cebulę oraz marchewkę. Warzywa te należy pokroić i odrobinę dosolić, a następnie zalać wrzącą zalewą przygotowaną z 1,5 szklanki octu, 1,5l wody, 300g cukru oraz ziela angielskiego i gorczycy. Składniki zawarte w tej sałatce doskonale uzupełnią braki witaminy C, a także innych potrzebnych składników odżywczych, potrzebnych szczególnie w porze jesienno-zimowej.

Dla osób, które zdrowe odżywianie obrały za styl życia a nie ‘doraźną kurację’, z pewnością skorzysta z wyżej wymienionych przepisów. Może nie są one idealnymi pozycjami pomagającymi zrzucać kilogramy. Natomiast, doskonale sprawdzą się jako zdrowe dania, dzięki którym utrzymamy wymarzoną wagę, bez odmawiania sobie doznań smakowych.

Z całego serca polecam dania z kabaczka wszystkim, którzy wiedzą, co to jest zdrowie.