Jedz zupy, a schudniesz, czyli zupy na odchudzanie

Zalety zup można doceniać przez cały rok. W jesienne dni sycą. Zimą w mgnieniu oka rozgrzewają. Na wiosnę są w stanie uzupełnić pozimowe braki witamin i składników mineralnych. Latem dają ochłodę i nie obciążają żołądka, ale zaspokajają apetyt. Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę, że zupy nie tylko zaspokajają głód ,ale i są w stanie odchudzić. Jak działają zupy na odchudzanie?

Zupy na odchudzanie

Zupa, która jest odpowiednio przyrządzona, może być niskokaloryczna. Okazuje się, że porcja zupy pomidorowej „czystej” dostarcza 28 kcal. Kapuśniak ma około 55 kcal. Jeżeli jest podana jak pierwsze danie syci do tego stopnia, że na drugie danie zjadamy mniej. Wystarczy zapamiętać kilka prostych zasad, a zupy nie będą dostarczały zbędnych kalorii. Po pierwsze zup nie należy gotować na tłustym mięsie, bowiem okazuje się, że bardzo często nie jest to konieczne. Po drugie nie zagęszczajmy zup zasmażką, bowiem masło i mąka to dodatkowe kalorie, a także porcja cholesterolu. Po trzecie – nie podawajmy zup z dużą ilością ziemniaków bądź klusek. Po czwarte – nie zabielajmy ich tłustą śmietaną.

Warto również wiedzieć, że ugotowany na mięśnie bądź kościach wywar warto odtłuszczać. Jeżeli doprowadzimy do całkowitego wystudzenia zupy, na jej powierzchni zbiera się warstwa tłuszczyku, który można zebrać łyżką – szumówką bądź widelcem.

Zupy dostarczają solidną porcję błonnika

Wszystkie zupy przygotowujemy na bazie warzyw. Wywar zawsze gotujemy na włoszczyźnie, czyli marchewce, pietruszce, selerze i porze. Często dodajemy również cebulę, kapustę włoską czy buraki, cukinie, brokuły, kalafior – wszystko zależy od przepisu. Zawarty w warzywach błonnik nie dość że ułatwia trawienie, to na dodatek wydłuża uczucie sytości po posiłku, a ponadto pomaga w utrzymywaniu prawidłowego poziomu kwasów tłuszczowych we krwi oraz obniża wchłanianie tłuszczu, walcząc w ten sposób z cholesterolem. Błonnik pochodzący z ugotowanych warzyw jest lżej strawny aniżeli z surowych, a posiada takie same właściwości zdrowotne.

Zamiast białego makaronu dodawanego do zup, używać makaronów pełnoziarnistych. Natomiast zamiast ryżu białego, wybierać ryż nieoczyszczony.

Zupy to bogate źródło witamin i składników mineralnych

Zupa to porcja warzyw, których powinniśmy zjadać około pięć porcji dziennie. Dzięki temu możemy „przemycić” je naszym pociechom, które nie zawsze chętnie jedzą warzywa. Zupy są jeszcze bardziej cenne, ponieważ do wywaru przygotowanego z warzyw, przechodzi część składników odżywczych – witamin i składników mineralnych. Ponadto w trakcie gotowania uaktywniają się niektóre potrzebne organizmowi mikroelementy.

Zupy ugotowane z dużą ilością warzy stanowią bogate źródło potasu, który reguluje gospodarkę wodną w organizmie, rytm serca oraz ciśnienie krwi. Dzięki zupom dostarczamy naszemu organizmowi również wapnia oraz fosforu – pierwiastków, które są potrzebne dla zdrowych i mocnych kości oraz zębów, prawidłowej pracy nerek i serca, jak również do zachowania równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie. Magnez niezbędny jest do właściwego metabolizmu, natomiast żelazo poprawia kondycję fizyczną. W zupach znajdziemy też mnóstwo witamin, takich jak: beta-karoten, witaminę A, witaminę E,  oraz witaminy z grupy B.

By zachować w zupach jak najwięcej składników odżywczych

Po pierwsze – należy używać świeżych warzyw, natomiast gdy nie ma takiej możliwości – mrożonych. Trzeba bowiem wiedzieć, że proces mrożenia pozwala na zachowanie większości składników mineralnych. Po drugie – warzywa należy czyścić tuż przed gotowaniem. Warto wiedzieć, że dłuższe moczenie warzyw w wodzie przyczynia się do utraty większości składników mineralnych. Po trzecie – warzywa należy wrzucać wyłącznie do wrzącej wody. Oczywiście są wyjątki. Po czwarte – warto warzywa gotować jak najkrócej – około dwadzieścia minut wystarczy, by warzywa zmiękły. Wyjątek stanowi rosół, który należy gotować długo i na małym ogniu. Po piąte – do zup używajmy jak najmniejszej ilości soli, która zatrzymuje w naszym organizmie wodę. Sól można zastąpić ziołami, takimi jak: tymianek, estragon, bazylia, majeranek, czosnek. Po szóste – w związku z tym, że podczas gotowania tracimy sporą ilość witaminy C, w celu uzupełnienia jej braków należy zupę posypać pietruszką, koperkiem bądź szczypiorkiem.

Dzięki zupom można stracić zbędne kilogramy. Wystarczy tylko odpowiednio przygotować taki posiłek i cieszyć się szczupłą sylwetką przez cały rok.

Zupy dostarczają mnóstwa witamin i składników mineralnych, oraz stanowią naturalne źródło błonnika, który wykorzystywany jest w niektórych tabletkach odchudzających sprzedawanych jako supresanty apetytu, czyli środki które hamują wilcze napady głodu.