Informacje Ogólne

Czy istnieje dieta na stawy? A jeśli tak, to jaka?

dieta na stawy
Napisane przez Anna Ciszewska

Dawno temu Robert miał kontuzję stawów kolanowych. Obydwu. Od tej pory ma nawracające problemy ze stawami. Szukamy więc różnych rozwiązań, bo wiemy, że leki na stawy w gruncie rzeczy rujnują żołądek i nie tylko. Dlatego staramy się walczyć o poprawę naturalnie. Jednym z elementów tej walki jest dieta na stawy. O reszcie Robert już niedługo (mam nadzieję) napisze. A tymczasem ponieważ wiem coś o diecie właśnie, postaram się to i owo wyjaśnić.

Problemy ze stawami

Przede wszystkim wynikają z ich degeneracji, mikrouszkodzeń które nawarstwiają się w ciągu życia, większych kontuzji czy wreszcie po prostu na skutek starzenia się organizmu. Większość z nich to skutek uszkodzeń tkanek tworzących stawy i tworzących się w stawach stanów zapalnych.

Efekty to: ograniczona ruchomość stawów, sztywność (szczególnie rano), ból w czasie ruchu a często również w stanie spoczynku.

Jak z tym walczyć? Jeśli chodzi o dietę na stawy najlepiej po prostu zadbać o to, by organizm otrzymywał stale składniki niezbędne mu do regeneracji stawów oraz takie, które złagodzą ból i zmniejszą lub całkiem zlikwidują (wariant optymistyczny) stany zapalne.

Wbrew pozorom dietą na stawy można naprawdę wiele zdziałać.

Dieta na stawy: podstawa to kwasy tłuszczowe Omega 3

Kwasy tłuszczowe Omega 3 mają ogromne właściwości przeciwzapalne, toteż żywność bogata w te kwasy może bardzo pomóc osobom cierpiącym na choroby stawów o charakterze zapalnym. W badaniach wykazano, że kwasy te nie tylko zmniejszają zapalenie, ale też wyraźnie, mierzalnie poprawiają ruchomość stawów. Zwiększenie spożycia tych kwasów u wielu osób eliminuje poranną sztywność oraz pozwala ograniczyć ilość przyjmowanych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

Dodam jeszcze, że przeciętny współczesny człowiek zjada za mało tych kwasów, co zostało również dowiedzione badaniami. Problemem jest nie tyle ilość ile zachwiana proporcja w spożyciu omega 6 i omega 3. Jemy za dużo omega 6 i za mało omega 3 by wyrównać balans.

No i niestety, te kwasy musimy dostarczać sobie z zewnątrz, bo nasz organizm ich nie syntetyzuje.

Kwasy tłuszczowe omega 3 znajdziesz w:

  • tłustych rybach morskich ze śledziami włącznie,
  • owocach morza,
  • niektórych orzechach np. orzechach włoskich,
  • nasionach lnu i modnych ostatnio nasionach chia,
  • mięsie zwierząt wypasanych na wolnym wybiegu,
  • zielonych warzywach np. brukselce, jarmużu, szpinaku.

W ostateczności zawsze możesz sięgnąć po suplementy. Jest ich spory wybór w aptekach.

Priobiotyki w diecie na stawy

Obecnie wciąż trwają szeroko zakrojone badania nad probiotykami i znamy coraz lepiej ich wpływ na zdrowie. Dziś już wiadomo, że probiotyki dają nam nie tylko odporność, ale też mogą zwalczać szereg różnych chorób, w tym zmniejszać i eliminować stany zapalne.

Chyba najpopularniejsze są w tej chwili suplementy z probiotykami, ale znajdziesz je przede wszystkim w pokarmach takich, jak:

  • ogórki kiszone i kapusta kiszona,
  • kefir, jogurt, maślanka,
  • wszystkie fermentowane (zakwaszane) produkty spożywcze.

Co najważniejsze takie fermentowane produkty możesz spokojnie przygotować sobie w domu. Niestety fermentacja najlepiej odbywa się latem.

Okresowe posty na stawy i dieta wegańska

Jakiś czas temu w Indiach przeprowadzono badania nad wpływem okresowych postów i diety wegańskiej na samopoczucie osób cierpiących na choroby stawów. Okazało się, że zarówno post jak i przejście na dietę czysto wegańską, znacząco poprawiają zdrowie stawów.

Zakładam, że to bardziej skutek tego, iż w takich warunkach (postu / jedzenia samych owoców i warzyw) organizm nie otrzymuje składników, które nasilają zapalenia, w związku z tym problemy znikają.

Witaminy i minerały też na stawy pomogą

Zadbanie o prawidłową podaż witamin i minerałów jest również bardzo istotna. I możesz się teoretycznie dobrze / zdrowo odżywiać, a i tak cierpieć na pewne niedobory tych mikroskładników. Moja mama na przykład w teorii je zdrowo, w praktyce – dopiero po tym jak zaczęła brać witaminę B Complex zaobserwowała poprawę w stanie stawów (sztywność, bóle reumatyczne).

Tak więc w twojej diecie nie powinno zabraknąć żadnych mikroskładników, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • witamin E, C, D, B6, B9, B12,
  • wapnia, magnezu, selenu, cynku.

Błonnik?

To nie żart. Błonnik jest zdrowy również dla stawów. Należy zjadać przynajmniej 20 do 30 mg błonnika dziennie, a to dlatego, że dzięki niemu zmniejsza się ilość tzw. białka C-reaktywnego. A to białko z kolei nasila stany zapalne.

W błonnik bogate są:

  • zboża z pełnego przemiału, otręby,
  • pełne ziarna, orzechy,
  • owoce i przede wszystkim warzywa.

W diecie używaj oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek, ta extra virgin zawiera jeden ciekawy składnik. Jest nim oleokantal. Ostatnio czytałam, że ma on nawet działanie przeciwnowotworowe. Ten związek w każdym razie blokuje na pewno enzymy powodujące stany zapalne. Możesz go znaleźć w niektórych lekach przeciwbólowych. W healthline.com podają, że już zażycie 3,5 łyżki stołowej oliwy daje taki sam efekt jak użycie 200mg ibuprofenu lub aspiryny.

Klucz do sukcesu tkwi oczywiście w regularnym spożywaniu oliwy.

I to by było na tyle. Następnym razem odezwie się Robert. Z tego co wiem pracuje nad recenzją ProFlexenu >>> tego. Używa go od dłuższego czasu na regenerację stawów. Po więcej zajrzyj jutro.

O autorze

Anna Ciszewska

1 Komentarz

  • U mnie było, najpierw ból w stawach, później doszło strzelanie, kilku roumatologów, wynik roumatoidalny OK, tabletki i zastrzyki przeciwzapalne, podejrzenie łuszczycowego zapalenia stawów wkroczył Metotab, Depomedrol i zastrzyki, coraz większe dawki leków reakcji zero, załamany szukałem pomocy w medycynie naturalnej leki diety (od diety optymalnej która w sumie mi jeszcze bardziej zaszkodziła), po przeczytaniu wielu artykułów to co mi pomogło (nie mówię że każdemu pomoże, jeżeli stawy są już zniszczone ze zmianami i zwyrodnieniami tego już nic nie cofnie) ale chorobę można opanować,a na każdego działa co innego) na mnie akurat zadziałało stosowanie olejków CBD a dokładnie olej CBD 5 % decarbox i maść konopna Themrolka extra kupiłem w sklepie konopnym w Poznaniu Konopna Farmacja podejrzewam że można zamówić z ich strony także na chwilę obecną ten zestaw spisuje się rewelacyjnie. wcześniej byłem tylko na tabletkach przeciwbólowych a teraz wystarczy mi tylko jedna dziennie

Leave a Comment