15 pokarmów, które wzmacniają odporność

 

Pisałam ostatnio o probiotykach które są zawarte między innymi w kefirze lub jogurcie i są niezbędne dla utrzymania odporności na choroby. Pomyślałam, że warto przy okazji wspomnieć o innych produktach spożywczych, które również mogą wzmacniać układ immunologiczny. W artykule pokrótce przedstawię produkty spożywcze, które wzmacniają odporność. Nie muszę chyba dodawać, że warto uwzględniać je w swojej diecie. Szczególnie w sezonie przeziębień, ale najlepiej przez cały rok. Jeśli zastanawiasz się, co wzmacnia odporność, to wiedz, że robią to:

1.  Cytrusy

W czasie przeziębienia bardzo często łykamy witaminę C, a to dlatego, że wzmacnia ona odporność. Faktycznie tak jest, bo stymuluje ona produkcję białych krwinek, a z kolei krwinki te zwalczają infekcje.

Wszelkie owoce cytrusowe: grejpfruty, mandarynki, cytryny, pomarańcze, limonki są doskonałymi źródłami witaminy C. A ponieważ nasze ciało w żaden sposób nie magazynuje tej witaminy i trzeba dostarczać jej sobie na bieżąco, to uwzględnienie w codziennej diecie cytrusów jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

2.  Czerwona papryka

To jeszcze lepsze źródło witaminy C. W papryce jest jej aż 2 razy tyle, co w cytrusach.
Dodatkowo papryka to świetne źródło beta-karotenu, a ten z kolei bardzo dobrze wpływa na zdrowie oczu i kondycję skóry.
Papryka jest zdrowa i smaczna. Jest też bardzo łatwo dostępna praktycznie przez cały rok.

3.  Brokuły

Jeśli nie przepadasz za brokułami to najwyższy czas się do nich przekonać. Brokuły są jednym z najzdrowszych warzyw. Zawierają mnóstwo witamin i minerałów w tym witaminy A, C i E.
Są więc niesamowitym źródłem antyoksydantów, a przy okazji doskonale regulują gospodarkę hormonalną.
Co najważniejsze, są naprawdę niekłopotliwe w przygotowaniu i również można je kupić praktycznie o każdej porze roku.

Ja często jadam je na obiad jako jedno odrębne danie: brokuły polane na przykład bułką tartą lub zapiekane z serem albo w postaci zupy kremu. W każdej tej formie smakują rewelacyjnie, gdy się je odpowiednio przyprawi.

4. Czosnek

Co wzmacnia odporność i leczy? To czosnek. Czosnek jest nie tylko naturalnym antybiotykiem, ale również wzmacnia odporność, a to dzięki zawartości związków siarki. Jego właściwości zdrowotne znane są i wykorzystywane w praktycznie każdej kulturze.

Współczesna nauka odkryła jeszcze inne właściwości tego warzywa mianowicie może ono wzmacniać naczynia krwionośne oraz obniżać ciśnienie krwi.
Czosnek jest niesamowicie smaczny i można go dodawać, a nawet trzeba dodawać do wielu potraw.

Moim zdaniem nic nie zastąpi go jako przyprawy i jako naturalnego leku na zapalenie zatok i infekcje górnych dróg oddechowych.
Czosnek świetnie zwalcza też drożdżaki.

5.  Imbir

Imbir działa rozgrzewająco, ale ma też właściwości przeciwzapalne. Dzięki tym właściwościom pomaga zwalczać objawy przeziębienia, grypy i wielu innych chorób. Imbir może też łagodzić nudności i złagodzić ból.
Ostatnie badania wykazują też, że może obniżać poziom cholesterolu.
co najważniejsze imbir jest przyprawa o bardzo ciekawym smaku, którą łatwo wkomponować w różne posiłki zarówno dania obiadowe jak i desery. Świetna w smaku jest też herbata z dodatkiem imbiru, choć tak naprawdę przyprawę tę można dodać do bardzo wielu napojów.

6.  Szpinak

Kiedyś uważany był za najlepsze źródło żelaza, ale dziś należy przede wszystkim jeść go dla witaminy C innych antyoksydantów oraz beta-karotenu który może zwiększać zdolności układu odpornościowego do zwalczania infekcji.
Warto pamiętać o tym, żeby szpinak gotować jak najkrócej. Wtedy nie traci zbyt wielu składników odżywczych.
Nie muszę chyba dodawać, że szpinak wprost idealnie komponuje się z czosnkiem. Połączenie tych dwóch produktów jest wprost idealne dla wzmocnienia odporności.

7.  Fermentowane produkty spożywcze

To cała grupa produktów i gdybym wymieniła je oddzielnie, lista nie skończyłoby się na piętnastu pozycjach.
Pamiętaj przede wszystkim o jogurcie, kefirze, kiszonej kapuście, kiszonych ogórkach, burakach i generalnie wszystkich kiszonkach. To przede wszystkim doskonałe źródło probiotyków. Jednak dodatkowo produkty te dostarczają również witamin i minerałów pomocnych zwalczaniu wszelkich infekcji.

Wybierając te produkty w sklepie zwracaj jedynie uwagę na to, by były jak najczystszej postaci to znaczy bez zbędnych dodatków. W przypadku jogurtów chodzi na przykład o dodatki takie jak cukier czy barwniki. Zdecydowanie zdrowiej jest jeść jogurty naturalne.

8. Migdały

To doskonałe źródło witaminy E. Witamina E jest przede wszystkim znana jako witamina młodości – to antyoksydant o dużej mocy, jednak jej obecność w organizmie jest kluczowa również dla prawidłowej pracy układu odpornościowego.

Nie tylko migddały są zresztą zdrowe. Wszystkie orzechy zawierają i witaminę E, i inne witaminy, a przede wszystkim zdrowe kwasy tłuszczowe, które również są niezbędne dla utrzymania prawidłowego przebiegu wielu funkcji fizjologicznych.

9. Kurkuma

To genialna przyprawa, która jest nie tylko wyrazista i smaczna, ale ma też wiele cennych właściwości zdrowotnych. Ma silne właściwości przeciwzapalne, które przydają się przy przeziębieniach i wielu innych chorobach (z chorobami stawów włącznie).

Kurkuma rozgrzewa i jest dobra na wiele przypadłości, a co najciekawsze (powiedział mi o tym Robert) ma podobno zapobiegać uszkodzeniom tkanek mięśniowych, do których dochodzi podczas intensywnych treningów.

10. Zielona herbata

Ceni się ją ze względu na wiele właściwości zdrowotnych, które zawdzięcza polifenolom, a szczególnie jednemu z nich nazywanemu w skrócie EGCG.

To przede wszystkim silny utleniacz, ale w badaniach odkryto, że może on również wpływać korzystnie na pracę układu immunologicznego. Co ciekawe zielona herbata, podobnie jak inne herbaty ma też niewielkie działanie przeciwzapalne.

Co ciekawe L-theanina zawarta w zielonej herbacie pomaga układowi immunologicznemu w walce z bakteriami (wzmacnia pod tym kątem tzw. limfocyty T).

11. Papaja

To nie tylko smaczny owoc, ale przede wszystkim prawdziwa bomba witaminowo – minerałowa. Jeśli podejrzewasz, że masz niedobory witaminy C to wystarczy zjeść jedną papaję, by dostarczyć sobie 224% dziennej dawki tej witaminy. Ponadto znajdziesz w niej potas i sporo witamin z grupy B.

Dodatkowo papaja zawiera fajny enzym ułatwiający trawienie – papainę. Enzym ten ma też działanie przeciwzapalne.

12. Kiwi

Jeśli nie lubisz papai ani papryki, to jedz kiwi. Ono również jest doskonałym źródłem witaminy C. Ponadto kiwi zawiera też witaminę K, potas i mnóstwo innych witamin i minerałów.

Kiedyś nie przepadałam za kiwi, ale odkryłam, że doskonale komponuje się z żółtymi, ostrymi serami (serio, prawie tak dobrze jak winogrona), a dodatkowo można go używać również do owocowych sałatek.

13. Drób

Tutaj należy zachować ostrożność, bo niestety współcześnie hodowany drób jest niestety faszerowany antybiotykami i hormonami. Dlatego trzeba z nim uważać.

Mimo wszystko rosół z kury pozostaje wciąż bodaj najlepszym wzmacniaczem i najlepszym posiłkiem dla osób chorych i chcących wzmocnić swoją odporność. Kluczowe jest odpowiednio długie gotowanie i odpowiedni dodatek warzyw do rosołu.

W rosole masz pełen ładunek substancji odżywczych, łącznie z chondroityną na przykład (ważne dla cierpiących na choroby stawów).

14. Nasiona słonecznika

I wiele, bardzo wiele innych nasion, mają ogromny ładunek składników odżywczych. Są tu i witamina E i witaminy B i wiele innych witamin i minerałów, z których większość jest bardzo istotna dla prawidłowej pracy układu odpornościowego.

15. Owoce morza i ryby

Miałam wymienić zaledwie jeden produkt z tej grupy, ale to byłoby bez sensu, bo wiele owoców morza i chyba wszystkie (lub prawie wszystkie) ryby są tak cennymi źródłami składników odżywczych, że w żadnym wypadku nie powinno zabraknąć ich na naszym stole.

Tłuste ryby są najlepszymi źródłami kwasów tłuszczowych Omega – 3 – kluczowych dla naszego zdrowia. Niektóre skorupiaki natomiast są przeładowane wręcz cynkiem, który jest ogromnie ważny dla odporności.

Podsumowanie

I zobacz, tak naprawdę najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności jest urozmaicona dieta. Wymieniłam zaledwie 15 produktów i grup produktów spożywczych, ale jest ich dużo więcej. Najlepiej po prostu nie przejmuj się tylko zadbaj o to, by zdrowo się odżywiać i by twoja dieta była różnorodna – nie ograniczaj się jedynie do kilku standardowych produktów, a na pewno wyjdzie ci to na zdrowie.