Ciało Diety i odchudzanie

Mity na temat jedzenia, z którymi najwyższy czas się rozprawić

mity na temat jedzenia
Napisane przez Anna Ciszewska

Czy wiesz, że pewne zasady dotyczące jedzenia, które są często powtarzane w mediach (często bezmyślnie powielamy je my sami, często są nam wpajane już przez mamy i babcie) mają się nijak do racjonalnego odżywiania i racjonalnego podejścia do jedzenia? To typowe mity na temat jedzenia. Czas się z nimi rozprawić mitami.

Poznaj 5 z nich.

Mity na temat jedzenia:

1. Nie podjadaj, bo rozregulujesz apetyt

To nie do końca prawda, bo niektóre przekąski sa naprawdę zdrowe. Pod warunkiem, że wybierasz je mądrze. Podjadanie zdrowych produktów pozwala utrzymać np. poziom insuliny w normie, a to z kolei zapobiega napadom wilczego głodu. Lepiej zjeść jakiś owoc czy warzywo a nawet możliwie najzdrowszego snacka pomiędzy obiadem a kolacją niż rzucić się jak wygłodniałe zwierzę na kolację i napchać na noc.

 

Przekąsek nie ma więc co demonizować – trzeba je jedynie odpowiednio wybierać.

2. “Zjadaj wszystko z talerzyka”

To w ogóle bzdurna zasada, pewnie bierze się z tego, że należy szanować jedzenie i ja to rozumiem. Dlatego gdy chcesz się nią kierować najlepiej zrobisz ograniczając porcję.

Od stołu należy wstawać z uczuciem lekkiego niedosytu w chwili gdy czujesz, że coś jeszcze byś zmieściła / zmieścił, ale głodna / głodny już nie jesteś. Wtedy jedzenie jest zdrowe i nie obciąża organizmu.

Jeśli jesz w restauracji – to w każdej, dosłownie każdej z nich możesz poprosić o zapakowanie tego, czego zjeść się nie udało, na wynos – w ten sposób będziesz mieć coś jeszcze np. na kolejny obiad lub kolację i nie napchasz się wmuszając w siebie wszystko, co znalazło się na restauracyjnym stoliku.

 

3. Nie jedz przed treningiem

Bo zasłabniesz, dostaniesz skurczów, etc. – prawdą jest, że napychanie się przed ćwiczeniami jest bez sensu i może bardzo, ale to bardzo szkodzić, ale zjedzenie odpowiednio skomponowanego posiłku na 30 – 60 minut przed treningiem może poprawić skuteczność ćwiczeń. Uważa się, że powinny to być posiłki lekkie, z przewagą węglowodanów i dodatkiem białek.

4. Szybciej, szybciej, jeszcze szybciej

To zmora codziennych śniadań – ile razy zdarzyło Ci się słyszeć od rodziców “pospiesz się” z tym śniadaniem, kolacją czy czymkolwiek? Jedzenie na czas jest niezdrowe i nie ma sensu. Nie spiesz się jedząc, a jeśli taki nawyk zdarzyło Ci się wynieść z rodzinnego domu zwalcz go i zduś jak najszybciej.

Kluczem do zdrowego trawienia jest dokładne przeżuwanie pokarmów, a kluczem do nasycenia jest delektowanie się jedzeniem!

5. A w nagrodę dostaniesz deser

Traktowanie jedzenia jako nagrody jest bodaj największym koszmarem, jaki może nas spotkać. Tymczasem w wielu domach wciąż jeszcze desery i słodycze traktowane są jako nagroda – rodzice wręczają je dzieciom, które w ich przekonaniu na to zasłużyły, a to najprostsza droga do wyrobienia mechanizmu skutkującego otyłością w wieku dorosłym.

Gdy nauczysz się nagradzać się jedzeniem – utyjesz. Staraj się nie postrzegać jedzenia jako nagrody i nie ucz tego swoich dzieci, bo będą miały problemy!

Opracowanie na podstawie webMD.com

O autorze

Anna Ciszewska

Leave a Comment